انتقال مفاهیم دینی به وسیله رسانه‌های دیجیتال را جدی بگیریم

انتقال مفاهیم دینی به وسیله رسانه‌های دیجیتال را جدی بگیریم
رییس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه جشنواره رسانه‌های دیجیتال می‌تواند در انتقال بسیاری از مفاهیم دینی به مخاطبان مؤثر باشد، گفت: انتقال مفاهیم دینی به وسیله رسانه‌های دیجیتال را جدی بگیریم.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به نقل از خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌‌رضا  ارزانی» که در یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، دبیری بخش مساجد و مناسک دینی را عهده‌دار شده است، درباره این جشنواره اظهارکرد: توجه به اصل ارتباطات، یکی از ویژگی‌هایی است که میزان اجتماعی‌ بودن بشر را نشان می‌دهد. از ابتدای تاریخ بشر، انسان با ساده‌ترین فعالیت‌ها و به تدریج با ساده‌ترین ابزارها به دنبال گسترش ارتباط با پیرامون خود بوده است، ارتباطات در هر زمان براساس امکانات جامعه و اقتضائات آن نیاز به بازتعریف دارد و امروز نیز برای ارتباطات دینی باید به این اقتضائات و امکانات توجه کنیم.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه جشنواره رسانه‌های دیجیتال می‌تواند در انتقال بسیاری از مفاهیم دینی به مخاطبان مؤثر باشد و باید آن را جدی بگیریم، تصریح کرد: در زمان ما هر کس بگوید من به ارتباطات توجه دارم اما فقط از شیوه‌های سنتی استفاده می‌کنم، حتماً ارتباط ناقص یا مخاطبانی محدود دارد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی درباره انگیزه های حضور خود در یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از دوره‌های قبل در این جشنواره ملی مشارکت داشت اما ورود من در بخش داوری به سوابق و علائق شخصی‌ام باز می‌گردد که هم در زمینه ادیان، تخصص دارم و هم در فضای رسانه‌های دینی فعالیت داشته‌ام.

 وی ادامه داد: از نظر سوابق رسانه‌ای، علاوه بر اینکه در دو سال اخیر، مدیریت خبرگزاری شبستان را به عهده داشته‌ام، از حدود ۱۶ سال قبل، فعالیت‌های رسانه‌‌ای دینی را به طور مستقل آغاز کردم، آن زمان، ارتباطات اینترنتی به شکل دایال آپ و سخت بود اما در همان فضا، پایگاهی به نام «ایران، اصفهان، رواق اندیشه»، راه‌اندازی و از آن طریق مخاطبان زیادی را در جهان اسلام جذب کردیم. این برنامه اینترنتی هر روز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی پخش می‌شد و علاوه بر آن به سوالات مکتوب مخاطبان هم پاسخ می‌دادیم.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یادآور شد: از آن زمان که در فضای رسانه‌های دیجیتال فعال شدم درباره روش‌های تبلیغ ادیان در این فضا مطالعه کردم که حاصل آن، انتشار کتاب «شیوه‌های تبلیغی مسلمانان و مسیحیان» بود، در این کتاب که ۱۰ سال پیش به چاپ رسید، به شیوه‌های تبلیغ نوین دینی پرداختیم.

وی درباره داوری آثار ارسالی به جشنواره تاکید کرد: بعد از اینکه تمامی آثار به دبیرخانه جشنواره واصل شود، پس از تفکیک در دبیرخانه، موارد مرتبط با بخش مساجد و مناسک دینی در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ ما نیز تیمی را متشکل از کارشناسان دینی و رسانه‌های دیجیتال مأمور می‌کنیم تا آثار را داوری کنند، بعد از داوری، دو برابر ظرفیت نفرات برتر را به دبیرخانه، اعلام و سپس در یک جلسه با حضور رئیسان سایر کمیته‌ها نفرات برتر را انتخاب می‌کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شاخص‌ها نیز خاطرنشان کرد: از سال‌های گذشته در زمینه شاخص‌ها، تجربیات خوبی را کسب کرده‌ایم و در مجموعه وزارت ارشاد نیز تجربیات انباشته خوبی در این زمینه وجود دارد.

روابط عمومی و اموربین الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
۷ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۵۶
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.